Apavi skriešanai: kā izvēlēties?

skriesanas apaviSkriešana Latvijā kļūst populāra zibens ātrumā – tiek dibināti skriešanas klubi, organizēti maratoni un pareizas skriešanas tehnikas skolas. Taču, lai šī veselībai un emocionālajam stāvoklim noderīgā nodarbe kļūtu tiešām noderīga, ļoti svarīgi ir tas, ko cilvēks skrienot velk kājās. Daudziem skriešanas iesācējiem rodas jautājums, pēc kādiem kritērijiem izvēlēties apavus skriešanai – pēc pazīstamas kompānijas, zoles biezuma, bet varbūt pēc estētiskās uztveres?

Vispirms jau jāatceras, ka sporta zālei paredzēti sporta apavi visbiežāk nav adaptēti skriešanai. Lai regulāri skrietu garas distances, ir jāpērk skriešanas apavi, kas radīti tieši skriešanai, lai cilvēka organismam nenodarītu kaitējumu virsmas nelīdzenumi, slikti laika apstākļi un citi nepatīkami pārsteigumi. Tādējādi parastie sporta apavi no tirgus un basketbola apavi patiesībā ir slikta izvēle, ļoti iespējams gūt traumu. Varbūt kāju Jūs neizmežģīsiet, bet simtprocentīgi kaitēsiet ceļgaliem un locītavām, kā arī zaudēsiet kaislību uz skriešanu.

Ar ko skriešanas apavi atšķiras no apaviem citiem sporta veidiem?

Vissvarīgākais punkts – skriešanas apavu zole. Skriešanas laikā cilvēka locītavas izjūt divas vai trīs reizes lielāku slodzi nekā visa ķermeņa svars: piemēram: ja Jūsu svars ir 70 kg, skriešanas laikā locītavas izjūt 140 kg slodzi. Bez šaubām, ka liela slodze (un visdrīzāk tā arī būs) var kaitēt locītavām. Lai tas nenotiktu, jāizvēlas skriešanas apavi, kas “uzņem sevī” gigantiskās slodzes, palīdz izvairīties no lielas slodzes uz locītavām, un mazina traumas iespējamību.

Turklāt skriešanas apavu zole mēdz būt nedaudz platāka nekā apaviem, kas paredzēti nodarbībām citos sporta veidos, tāpēc skrējējs sajūt lielāku stabilitāti, kas ir ļoti svarīga skrējiena laikā pa meža taku, ceļu bez seguma vai pa citu apvidu, kur ceļa virsma nav pārāk līdzena. Jāpiemin arī tas, ka skriešanas apavu zole un tās virsma mēz būt izturīga un kvalitatīva. Tas nodrošina skriešanas apavu stabilitāti dažādos laika apstākļos, tāpēc ne velti pieredzējuši skrējēji joko, ka skriešanai nav nepiemērotu laika apstākļu, bet ir tikai nepiemēroti apavi.

Skriešanas apavi – jebkādiem laika apstākļiem un virsmām

Pirms jaunu, bet varbūt pat pirmo skriešanas apavu pirkšanas, svarīgi ir zināt, kur un kad Jūs plānojat skriet. Sporta veikalos un plaša profila elektroniskajos veikalos var atrast ļoti daudzus skriešanas apavu veidus, vieni no tiem paredzēti vasarai, citi – ziemai, vieni adaptēti līdzenai virsmai, citi – meža virsmai vai sacensībām utt.

Sacensībām paredzētie skriešanas apavi mēdz būt ļoti viegli, visbiežāk ar plānāku un šaurāku zoli. Tāds apavu dizains ļauj sportistam ekonomēt vairāk spēka skriešanas sacensību laikā, bet profesionāļi neiesaka izvēlēties šos apavus skriešanai savam priekam, jo Jūs varat gūt traumu, savainoties, īpaši tajos gadījumos, ja Jūs plānojat skriet pa nelīdzenu virsmu.

Skrienot pa pilsētas ielām, asfaltu un citām līdzenām virsmām, jāvelk skriešanas apavi, kuriem ir lielāka amortizācija, jo parasti šīs virsmas mēdz būt ļoti cietas un var kaitēt locītavām. Tostarp pašiem izturīgākajiem – tiem, kuri skrien pat tad, kad aiz loga parādās pirmais sals vai līst kā no spaiņa, jāizvēlas apavi ar speciālu protektoru, kura mērķis – pasargāt no slīdēšanas un krišanas. Tiesa, apavi ar protektoru ieteicami arī tad, ja Jūs plānojat skriet mežā vai pa nelīdzenu virsmu. Tādējādi, ja Jūs esat nolēmis nopietni nodarboties ar skriešanu, apavu kastē būtu jāglabā divi pāri apavu, ko Jūs varētu vilkt atkarībā no sezonas, laika apstākļiem un skriešanas virsmas.

Skriešanas apavu izmērs

Vēl no skolas laikiem Jūs droši vien atceraties, ka siltuma iedarbībā ķermeņi paplašinās, bet aukstuma ietekmē – sašaurinās. Šis fizikas likums attiecas arī uz cilvēka ķermeni: skriešanas laikā organisms sasildās, tāpēc pēda neaudz palielinās. Skriešanas apaviem jābūt par izmēru vai vismaz par pusi izmēra lielākiem par Jūsu parasto apavu izmēru. Pretējā gadījumā skriešanas apavi var noberzt kāju, kļūt par tulznu un asinsizplūdumu rašanās cēloni. Pārāk mazi skriešanas apavi – tās ir mocības, pēc kurām ļoti ātri var “pazust vēlme” skriet krosu. Nav jābaidās, ka lielāku apavu valkāšanas laikā tie sāks krist vai slīdēt nost, jo tas noteikti nenotiks. Un ja nu tomēr Jūs sākat just diskomfortu – vienkārši stiprāk savelciet auklas.

Pronācija un supinācija

Pirms skriešanas apavu pirkšanas ir svarīgi noskaidrot, vai Jums ir pronācija vai supinācija. Supinācija – tas ir tāds stāvoklis, kad cilvēka ceļgali skriešanas vai iešanas laikā nedaudz izliecas uz ārpusi, bet pronācija – uz iekšpusi. To var pārbaudīt jebkurā profesionālā skriešanas vai sporta aksesuāru veikalā, kurā tiek veikti speciāli testi pēdām. Ceļgalu izliekums uz iekšpusi vai ārpusi nav slimība un nav bīstama cilvēka veselībai, bet skrienot garas distances, ceļgali ātrāk nogurst un skriešana var kļūt par locītavu iekaisuma vai traumas cēloni.

Lielākā daļa kompāniju, kas ražo skriešanas apavus, ir radījušas apavus, kas paredzēti skrējējiem, kuri cieš no pronācijas vai supinācijas, tāpēc tas nav iemesls, lai atteiktos no skriešanas. Svarīgi ir izvēlēties apavus, kas ir optimāli piemēroti Jūsu pēdai un skriešanas ieradumiem. Tiesa, jāatceras, ka kvalitatīvi skriešanas apavi nav lēts prieks, bet labāk iztērēt naudu tieši tiem, nevis pretsāpju gēliem un zālēm.

 

Autors

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *